1.1 Tieto obchodné podmienky v slovenskom jazyku upravujú práva a povinnosti zmluvných strán vyplývajúce z kúpnej zmluvy uzatvorenej medzi obchodníkom, ktorým je Expresta s.r.o., so sídlom Obchodno-výstavný objekt B, Devínska Nová Ves 7465, 841 07 Bratislava, IČO: 43 954 782, zapísaná v Obchodnom registri Mestského súdu Bratislava III, Oddiel: Sro, Vložka číslo: 50241/B (ďalej len „obchodník“) a kupujúcim, ktorej predmetom je kúpa a predaj tovaru na internetovej stránke elektronického obchodu obchodníka (ďalej aj ako „kúpna zmluva“ alebo „zmluva“).
Kontaktné údaje obchodníka:
Prevádzkareň:
Orgán dozoru:
1.2 Tieto obchodné podmienky v znení platnom v deň uzatvorenia kúpnej zmluvy sú neoddeliteľnou súčasťou kúpnej zmluvy. V prípade, že obchodník a kupujúci uzatvoria písomnú kúpnu zmluvu, v ktorej si dohodnú podmienky odlišné od týchto obchodných podmienok, budú ustanovenia písomnej kúpnej zmluvy uprednostnené pred týmito obchodnými podmienkami. Takto dohodnuté podmienky nesmú byť v rozpore s inými právnymi úpravami (skrátenie lehoty na vrátenie tovaru, doby zodpovednosti za vady, a pod.)
1.3 Doplnkovou zmluvou sa na účely týchto obchodných podmienok rozumie akákoľvek zmluva o dodaní alebo poskytnutí ďalšieho produktu, ktorý súvisí s predmetom kúpnej zmluvy bez ohľadu na to, či produkt dodá alebo poskytne obchodník alebo iná osoba na základe dohody s obchodníkom.
1.4 Zobrazená kúpna cena za tovar na akejkoľvek internetovej stránke elektronického obchodu, ktorú prevádzkuje obchodník, zahŕňa aj daň z pridanej hodnoty (DPH) vo výške stanovenej platným právnym predpisom Slovenskej republiky a nezahŕňa cenu za prepravu tovaru alebo iné voliteľné služby. Všetky akcie platia do vypredania zásob, pokiaľ pri konkrétnom tovare nie je uvedené inak.
1.5 Obchodník si vyhradzuje právo kedykoľvek upraviť cenu tovaru uvedenú na akejkoľvek internetovej stránke elektronického obchodu, ktorú prevádzkuje obchodník. Zmena ceny tovaru sa nevzťahuje na kúpne zmluvy uzatvorené pred zmenou ceny, bez ohľadu na to, že ešte nedošlo k dodaniu tovaru.
1.6 Obchodník si vyhradzuje právo meniť a dopĺňať tieto obchodné podmienky. V prípade zmeny obchodných podmienok sa riadi celý proces nákupu prostredníctvom tých obchodných podmienok, ktoré boli platné v deň uzatvorenia kúpnej zmluvy a tieto sú prístupné na internetovej stránke obchodníka. Informácie uvedené v § 5 ods. 1 a v § 15 ods. 1 zákona č. 108/2024 Z.z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o ochrane spotrebiteľa“) tvoria neoddeliteľnú súčasť kúpnej zmluvy a môžu byť zmenené len s výslovným súhlasom obchodníka a spotrebiteľa.
2.1 Návrh na uzavretie kúpnej zmluvy zasiela kupujúci obchodníkovi vo forme vyplneného a odoslaného formulára na internetovej stránke obchodníka alebo vo forme e-mailu, ktorými zaslal návrh na uzavretie kúpnej zmluvy, predmetom ktorej je odplatný prevod vlastníckeho práva k tovaru označenému kupujúcim za kúpnu cenu a za podmienok, uvedených v tejto objednávke (ďalej len „objednávka“).
2.2 Obchodník následne zašle na e-mailovú adresu kupujúceho informáciu o tom, či bola objednávka kupujúceho akceptovaná (ďalej len „potvrdenie objednávky“). Potvrdenie objednávky obsahuje informáciu o názve, počte a špecifikácii tovaru, ktorého predaj je predmetom kúpnej zmluvy, ďalej údaje o cene tovaru a/alebo iných služieb, údaj o predpokladanej dodacej lehote tovaru, názov a údaje o mieste, kde má byť tovar dodaný a údaje o prípadnej cene, podmienkach, spôsobe a termíne prepravy tovaru (upravenej v cenníku) do dohodnutého miesta doručenia tovaru pre kupujúceho, údaje o obchodníkovi (obchodné meno, sídlo, IČO, číslo zápisu v obchodnom registri a pod.), prípadne aj iné potrebné údaje.
2.3 Kúpna zmluva je uzavretá doručením potvrdenia objednávky v elektronickej alebo písomnej podobe kupujúcemu.
2.4 Obchodník jasným, jednoznačným, zrozumiteľným a nezameniteľným spôsobom informuje pred odoslaním objednávky kupujúceho o predzmluvných informáciách, týkajúcich sa platobných, obchodných, prepravných a iných podmienok tak, že:
2.5 Kupujúci je povinný poskytnúť obchodníkovi nevyhnutnú súčinnosť na naplnenie predmetu kúpnej zmluvy, prevziať objednaný a dodaný tovar, zaplatiť obchodníkovi dohodnutú kúpnu cenu v dohodnutej lehote splatnosti vrátane nákladov na doručenie tovaru a potvrdiť v dodacom liste prevzatie tovaru svojím podpisom alebo podpisom ním poverenej osoby.
2.6) Kupujúci má právo stornovať objednávku e-mailom alebo telefonicky jedine ešte predtým, ako boli vykonané akékoľvek práce (napr. grafické práce, príprava pre tlač, tlač a iné) na objednávke a v prípade, ak kupujúci už uhradil kúpnu cenu alebo jej časť, obchodník je povinný vrátiť už uhradenú kúpnu cenu alebo jej časť v lehote 14 dní odo dňa stornovania objednávky. Tým nie je dotknutý nárok obchodníka na náhradu škody v rozsahu všetkých nákladov, ktoré obchodníkovi vznikli s realizáciou predmetnej objednávky.
2.7) V prípade, ak je kupujúci vyzvaný k úhrade zálohy, resp. zálohovej platby alebo si zvolí platbu prevodom na účet, teda akýkoľvek iný spôsob platby, pri ktorom poukazuje peňažné prostriedky pred dodaním tovaru alebo poskytnutím služby, je povinný túto platbu uskutočniť v lehote stanovenej obchodníkom. V prípade, ak v uvedenej dobe splatnosti nebude pripísaná úhrada na účet obchodníka, obchodník je oprávnený e-mailom odstúpiť od kúpnej zmluvy pre nesplnenie povinností kupujúceho uhradiť zálohu alebo neuhradenie platby vopred, resp. stornovať objednávku, ak kúpna zmluva ešte nebola uzavretá.
2.8 Ak kupujúci v objednávke uviedol nepravdivé alebo zavádzajúce údaje, ktoré nie je možné overiť, napríklad nesprávny e-mail, telefonický kontakt alebo nesprávna, resp. neexistujúca adresa, obchodník je oprávnený e-mailom odstúpiť od kúpnej zmluvy, resp. stornovať objednávku, ak kúpna zmluva ešte nebola uzavretá a v prípade, ak kupujúci už uhradil kúpnu cenu alebo jej časť, obchodník je povinný vrátiť už uhradenú kúpnu cenu alebo jej časť v lehote 14 dní odo dňa doručenia odstúpenia od kúpnej zmluvy kupujúcemu, resp. od stornovania objednávky. Tým nie je dotknutý nárok obchodníka na náhradu škody v rozsahu všetkých nákladov, ktoré obchodníkovi vznikli s realizáciou predmetnej objednávky.
2.9 Pokiaľ kupujúci neposkytne obchodníkovi potrebnú súčinnosť pre dokončenie objednávky (odsúhlasenie do tlače, poskytnutie podkladov a iné) najneskôr do 14 dní od odoslania objednávky bez predchádzajúceho písomného odstúpenia od zmluvy, obchodník je oprávnený e-mailom odstúpiť od kúpnej zmluvy pre nesplnenie povinností kupujúceho poskytnúť nevyhnutnú súčinnosť, resp. stornovať objednávku, ak kúpna zmluva ešte nebola uzavretá a v prípade, ak kupujúci už uhradil kúpnu cenu alebo jej časť, obchodník je povinný vrátiť už uhradenú kúpnu cenu alebo jej časť v lehote 14 dní odo dňa doručenia odstúpenia od kúpnej zmluvy kupujúcemu, resp. od stornovania objednávky. Tým nie je dotknutý nárok obchodníka na náhradu škody v rozsahu všetkých nákladov, ktoré obchodníkovi vznikli s realizáciou predmetnej objednávky.
2.10 Po potvrdení objednávky sa kupujúcemu v prípade, že je to potrebné, prostredníctvom e-mailu alebo telefonicky ozve grafik, ktorý mu vyhotoví návrh, prípadne prekonzultuje hotový návrh.
2.11 Kupujúci plne zodpovedá za podklady, ktoré poskytol obchodníkovi s cieľom realizácie objednávky. Kupujúci zodpovedá za to, že poskytnuté podklady sú v súlade všeobecne záväznými právnymi predpismi, vrátane predpisov na ochranu práv duševného vlastníctva, autorského práva a osobných údajov. Kupujúci zodpovedá za to, že podklady neobsahujú žiadne nezákonné, nemravné alebo inak spoločensky alebo morálne nevhodné prvky (vrátane nahoty ľudského tela, pornografie, fašistických či iných násilných a nevhodných prvkov), dôverné informácie ani skutočnosti, ktoré môžu porušovať a/alebo bez právneho dôvodu zasiahnuť do práv a právom chránených záujmov iných alebo by mohli byť v rozpore s dobrými mravmi, pravidlami obchodnej súťaže alebo považované za neslušné. V prípade, ak podklady obsahujú diela autorsky chránené v prospech iných osôb alebo práva chránené predpismi o ochrane priemyselného a duševného vlastníctva v prospech iných osôb, kupujúci zodpovedá za to, že zabezpečil súhlasy zainteresovaných osôb alebo autorov diel a vysporiadal všetky ich autorsko-právne, príp. iné nároky za použitie diela alebo chráneného práva. Kupujúci taktiež zodpovedá za to, že ak poskytuje fotografie tretích osôb, alebo iné obrazové a textové materiály, má nespochybniteľný a platný súhlas na ich uverejnenie, ktorým nedôjde k porušeniu autorských alebo osobnostných práv tretích osôb. Obchodník v tomto smere nie je povinný akokoľvek preverovať, či podklady nepoškodzujú alebo nepoškodia práva a oprávnené záujmy tretích osôb. Obchodník nie je zodpovedný za akékoľvek nároky fyzických alebo právnických osôb týkajúcich sa pôvodu podkladov. Kupujúci je zodpovedný za škodu, ktorá obchodníkovi nedodržaním povinnosti kupujúceho uvedenej v tomto bode vznikne. Ak kupujúci poruší povinnosti uvedené v tomto bode, obchodník je oprávnený e-mailom odstúpiť od kúpnej zmluvy, resp. stornovať objednávku, ak kúpna zmluva ešte nebola uzavretá a v prípade, ak kupujúci už uhradil kúpnu cenu alebo jej časť, obchodník je povinný vrátiť už uhradenú kúpnu cenu alebo jej časť v lehote 14 dní odo dňa doručenia odstúpenia od kúpnej zmluvy kupujúcemu, resp. od stornovania objednávky. Tým nie je dotknutý nárok obchodníka na náhradu škody v rozsahu všetkých nákladov, ktoré obchodníkovi vznikli s realizáciou predmetnej objednávky.
2.12 Grafické návrhy v online editore aj návrhy od grafika zadarmo slúžia výhradne na tlačové potreby obchodníka, kupujúcemu sa neposkytujú.
2.13 Farebné zobrazenie tovaru na monitore nemusí presne zodpovedať reálnym farebným odtieňom, ako ich bude kupujúci vnímať v skutočnosti. Zobrazenie farebných odtieňov je okrem iného závislé aj na kvalite zobrazovacieho monitora, resp. iného použitého zobrazovacieho zariadenia.
2.14 Finálny návrh grafik odošle na odsúhlasenie kupujúcemu. Po odsúhlasení návrhu kupujúcim, sa objednávka odošle na tlač. Za akékoľvek chyby v návrhu, ktorý bol kupujúcim odsúhlasený, nesie zodpovednosť kupujúci.
2.15 Po odsúhlasení návrhu sa objednávka vyhotoví. V prípade doručenia kuriérskou alebo špedičnou službou príde kupujúcemu po odoslaní e-mail s informáciami o prepravovanej zásielke.
2.16 Obchodník je povinný najneskôr spolu s dodaním tovaru poskytnúť kupujúcemu potvrdenie o uzavretí kúpnej zmluvy na trvanlivom médiu, napríklad prostredníctvom e-mailu. Potvrdenie musí obsahovať informácie podľa § 5 ods. 1 a § 15 ods. 1 zákona o ochrane spotrebiteľa, vrátane formulára na odstúpenie od kúpnej zmluvy a potvrdenie o vyhlásení spotrebiteľa podľa § 17 odseku 10 písm. b) zákona o ochrane spotrebiteľa a potvrdenie o výslovnom súhlase spotrebiteľa podľa § 17 odseku 10 písm. c) zákona o ochrane spotrebiteľa, ak ich spotrebiteľ poskytol.
3.1 Internetový obchod Expresta môže poskytnúť množstevné zľavy, vernostné zľavy, zľavy z grafických prác alebo zľavy pri objednávke viacerých druhov toho istého produktu. Na webovej stránke Expresta nájdete aktuálne podmienky zliav.
3.2. Internetový obchod Expresta môže taktiež generovať zľavové kódy alebo vydať karty so zľavovými kódmi so zľavou v rozsahu 1% až 100%.
3.3 Jednotlivé zľavy sa nedajú kombinovať, pokiaľ podmienky zľavovej akcie explicitne neuvádzajú inak..
3.4 Všetky akcie platia do vypredania zásob, pokiaľ pri konkrétnom výrobku nie je uvedené inak.
4.1 Obchodník je povinný dodať tovar kupujúcemu bezodkladne, najneskôr do 30 dní odo dňa uzavretia kúpnej zmluvy. Ak obchodník nesplnil svoj záväzok dodať tovar v lehote podľa prvej vety, kupujúci ho vyzve, aby dodal tovar v ním poskytnutej dodatočnej primeranej lehote. Ak obchodník nedodá tovar ani v tejto dodatočnej primeranej lehote, kupujúci je oprávnený odstúpiť od zmluvy (pri objednávkach, ktoré obsahujú aj tvorbu alebo úpravu grafického návrhu a vyžadujú zaplatenie zálohy sa doba dodania, zahŕňajúca čas výroby a čas doručovania, stanovuje od záväzného odsúhlasenia návrhu a pripísania zálohovej platby na účet obchodníka).
4.2. Obchodník je oprávnený vyzvať kupujúceho na prevzatie tovaru aj pred uplynutím lehoty na dodanie tovaru dohodnutej v kúpnej zmluve.
4.3. Miesto odberu je stanovené na základe objednávky kupujúceho. Konkrétny spôsob dodania si kupujúci zvolí v nákupnom košíku v časti Doprava. Rozvoz tovaru je možný v rámci celej EÚ (prípadne aj mimo EÚ). Dopravu na adresu určenia zaisťuje prepravná spoločnosť vybraná kupujúcim.
4.4. Kupujúci je pri objednávaní informovaný o predpokladanom termíne dodania: na produktovej stránke, v nákupnom košíku v časti Doprava, v potvrdzujúcom e-maile, aj na zákazníckom účte. Jednotlivé možnosti rýchlosti výroby majú orientačný charakter a obchodník vo väčšine prípadov splní zvolenú rýchlosť výroby, avšak táto nemôže byť vzhľadom na krátkosť času garantovaná, napr. z dôvodu náhlych udalostí znemožňujúcich včasné plnenie, porúch na technických zariadeniach vykonávajúcich zákazku, či iných dôvodov. Rýchlosť výroby predstavuje trvanie výroby, ktoré sa začína počítať až po záväznom odsúhlasení grafického návrhu do tlače a pripísaní zálohovej platby na účet obchodníka. Trvanie výroby nezahŕňa čas doručovania. Termín dodania sa môže predĺžiť o čas strávený tvorbou/úpravou grafického návrhu alebo čakaním na úhradu zálohy..
4.5. Zásielka s tovarom obsahuje daňový doklad, pokiaľ si kupujúci pri objednávaní nezvolil elektronickú faktúru vo formáte PDF. Elektronickú faktúru kupujúci obdrží e-mailom v momente expedovania tovaru a má ju tiež k dispozícii vo svojom zákazníckom účte.
4.6. Ak obchodník nemôže splniť svoje povinnosti vyplývajúce mu z kúpnej zmluvy z dôvodu vypredania zásob, nedostupnosti tovaru, technických, technologických a faktických možností obchodníka, alebo ak výrobca, dovozca alebo dodávateľ tovaru dohodnutého v kúpnej zmluve prerušil výrobu alebo vykonal tak závažné zmeny, ktoré znemožnili realizáciu splnenia povinností obchodníka vyplývajúcich z kúpnej zmluvy, alebo z dôvodov vyššej moci, v dôsledku chyby v procese výpočtu kúpnej ceny alebo inej chyby alebo ak ani pri vynaložení všetkého úsilia, ktoré možno od neho spravodlivo požadovať, nie je schopný dodať tovar kupujúcemu v lehote určenej týmito obchodnými podmienkami alebo v cene, ktorá je uvedená v objednávke alebo v potvrdení objednávky, je obchodník povinný o tejto skutočnosti bezodkladne informovať kupujúceho a zároveň je povinný ponúknuť kupujúcemu náhradné plnenie, resp. fakticky a cenovo uskutočniteľné plnenie alebo možnosť pre kupujúceho odstúpiť od kúpnej zmluvy, resp. stornovať objednávku, ak kúpna zmluva ešte nebola uzavretá. Odstúpiť od zmluvy, resp. stornovať objednávku môže kupujúci doručením e-mailu. V prípade, ak kupujúci v primeranej lehote (nie dlhšej ako 7 kalendárnych dní) neprijme náhradné plnenie, resp. fakticky a cenovo uskutočniteľné plnenie ponúkané obchodníkom ani neodstúpi od kúpnej zmluvy, resp. nestornuje objednávku, je obchodník oprávnený e-mailom odstúpiť od kúpnej zmluvy, resp. stornovať objednávku, ak kúpna zmluva ešte nebola uzavretá a v prípade, ak kupujúci už uhradil kúpnu cenu alebo jej časť, obchodník je povinný vrátiť už uhradenú kúpnu cenu alebo jej časť v lehote 14 dní odo dňa doručenia odstúpenia od kúpnej zmluvy kupujúcemu, resp. od stornovania objednávky. V prípade, ak kupujúci odstúpi od kúpnej zmluvy, resp. stornuje objednávku z dôvodov uvedených v tomto bode týchto obchodných podmienok, je obchodník povinný vrátiť kupujúcemu už zaplatenú zálohu za tovar dohodnutý v kúpnej zmluve bez zbytočného odkladu najneskôr však v lehote 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy, resp. stornovania objednávky, rovnakým spôsobom, aký použil kupujúci pri svojej platbe, pokiaľ sa s kupujúcim nedohodne na inom spôsobe vrátenia bez toho, aby boli kupujúcemu účtované ďalšie poplatky.
5.1. Doprava tovaru je zabezpečovaná kuriérskymi spoločnosťami špecifikovanými v kompletnom cenníku prepravy.
5.2. Cena dopravy sa líši na základe zvoleného spôsobu prepravy, hmotnosti, veľkosti zásielky a krajiny doručenia. Spôsob dopravy si môžete vybrať priamo počas objednávania v nákupnom košíku v časti Doprava. Na webovej stránke Expresta nájdete kompletný cenník prepravy.
5.3. Obchodník nenesie zodpovednosť za nedoručenie tovaru alebo oneskorené doručenie tovaru z dôvodu nepredvídaných prekážok alebo udaním nesprávnej adresy kupujúceho.
5.4. V prípade, že kupujúci bez predchádzajúceho písomného odstúpenia od zmluvy v dohodnutom časovom rozsahu a na dohodnutom mieste neprevezme od kuriéra alebo obchodníka tovar, ktorý je nepoškodený a spĺňa všetky podmienky prebratia, chápe sa toto ako porušenie povinnosti kupujúceho spočívajúce v neprevzatí tovaru a obchodník má nárok na náhradu škody v rozsahu ceny tovaru, ceny za dopravu a všetkých ostatných nákladov, ktoré obchodníkovi vznikli s realizáciou predmetnej objednávky.
6.1. Kúpna cena za tovar dohodnutá v kúpnej zmluve medzi obchodníkom a kupujúcim je uvedená v potvrdení objednávky (ďalej len „kúpna cena“).
6.2. Ak je kúpna cena uvedená v potvrdení doručenia objednávky vyššia ako cena za identický tovar uvedená v ponuke elektronického obchodu v čase odoslania objednávky kupujúcim, obchodník doručí kupujúcemu elektronickú správu s informáciou o ponuke novej kúpnej ceny v inej výške, ktorá sa považuje za návrh obchodníka na uzavretie novej kúpnej zmluvy, ktorý musí kupujúci výslovne potvrdiť e-mailom alebo písomne, aby došlo k platnému uzatvoreniu kúpnej zmluvy.
6.3. Všetky ceny za tovar a služby, ako aj všetky poplatky v internetovom obchode sú uvádzané vrátane DPH.
6.4 Za tovar môže kupujúci zaplatiť okamžite online kartou cez platobnú bránu CardPay alebo online prevodom cez platobné brány Sporopay, VUB Platby, Tatrapay, CSOB Platby, Platba Online – Poštová banka, UniPlatba alebo PayPal.
6.5. Pri osobnom odbere môže kupujúci zaplatiť aj kartou na odbernom mieste.
6.6 Pri platbe na faktúru je kupujúci povinný uhradiť dlžnú sumu na základe faktúry, ktorú kupujúcemu podľa jeho výberu zašle obchodník buď e-mailom alebo spolu s objednaným tovarom na adresu uvedenú v objednávke.
6.7 V prípade, že z technických alebo iných dôvodov kupujúci nebol schopný túto faktúru prijať, je povinný o tom bezodkladne informovať obchodníka tak, aby sa kupujúci dostal k úhrade faktúry ešte pred jej splatnosťou.
6.8 Faktúra má splatnosť 14 dní od jej vystavenia. V prípade, že faktúra nie je rozporovaná do dátumu splatnosti, má sa za to, že je správna a jej neuhradenie v určenej lehote má za následok povinnosť kupujúceho zaplatiť úrok z omeškania, ktorý činí v prípade spotrebiteľskej zmluvy s dlžníkom, ktorý je spotrebiteľ, úrok z omeškania vo výške ustanovenej podľa predpisov občianskeho práva. V prípade kúpnych zmlúv podliehajúcich režimu zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej aj ako „Obchodný zákonník“), obchodník má právo požadovať úrok z omeškania vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania. Obchodník si vyhradzuje právo informovať kupujúceho o omeškaní prostredníctvom svojho správcu pohľadávok, formou upomienok, a to poštou, e-mailom alebo formou SMS.
6.9 V prípade, že úhrade faktúry bráni akákoľvek prekážka, obchodník (za predpokladu včasného informovania zo strany kupujúceho o prekážke v rámci splatnosti faktúry) dáva prednosť dohode pred upomienkou a deklaruje ochotu vyjsť kupujúcemu v ústrety, no nevzdáva sa tým žiadnych práv vyplývajúcich z týchto Obchodných podmienok.
6.10 Obchodník si vyhradzuje právo na paušálnu náhradu nákladov spojených s uplatnením pohľadávky (neuplatňuje sa voči spotrebiteľom) a na účtovanie úrokov z omeškania kvôli pokrytiu nákladov na správu pohľadávky.
7.1. Ustanovenia článku 7 obchodných podmienok výslovne platia iba pre subjekty spĺňajúce definíciu spotrebiteľa uvedenú v ust. § 52 ods. 4 Občianskeho zákonníka.
Zákonná zodpovednosť obchodníka za vady
7.2 Obchodník zodpovedá za akúkoľvek vadu, ktorú má predaný tovar v čase jeho dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od dodania tovaru, pričom spotrebiteľ je povinný nahlásiť vadu ihneď po jej zistení. Pri použitom tovare sa zmluvné strany dohodli na kratšej dobe zodpovednosti obchodníka za vady v trvaní jeden rok od dodania tovaru. Ak sa vada prejaví do uplynutia tejto doby, predpokladá sa, že ide o vadu, ktorú mal tovar už v čase dodania. To neplatí, ak sa preukáže opak alebo ak je tento predpoklad nezlučiteľný s povahou tovaru alebo vady.
7.3 Ak je predmetom kúpy vec s digitálnymi prvkami, pri ktorej sa má digitálny obsah dodávať alebo digitálna služba poskytovať nepretržite počas dohodnutej doby, obchodník zodpovedá za každú vadu, ktorá sa vyskytne alebo prejaví počas celej dohodnutej doby, najmenej však počas dvoch rokov od dodania veci s digitálnymi prvkami.
7.4 Obchodník zodpovedá za vadu, ktorá bola spôsobená nesprávnou montážou, alebo inštaláciou tovaru, digitálneho obsahu alebo digitálnej služby v zmysle § 619 ods. 4 Občianskeho zákonníka.
7.5 Tovar je dodaný v okamihu, keď ho prevezme spotrebiteľ alebo ním určená osoba, alebo keď ju obchodník odovzdá prepravcovi, ktorého poveril spotrebiteľ mimo možností prepravy, ktoré ponúkol spotrebiteľovi obchodník.
7.6 Vlastnícke právo k predanému tovaru a nebezpečenstvo náhodnej skazy, náhodného zhoršenia a straty tovaru prechádza na kupujúceho okamihom dodania.
7.7 Spotrebiteľ skontroluje zásielku, teda tovar ako aj jeho obal ihneď po doručení. Ak je zásielka poškodená, je nutné spísať s osobou vykonávajúcou doručenie protokol o škode, ktorého správnosť potvrdí spotrebiteľ.
7.8 Ak obchodník zodpovedá za vadu predaného tovaru, spotrebiteľ má voči nemu právo na odstránenie vady opravou alebo výmenou (§ 623 Občianskeho zákonníka), právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo právo od kúpnej zmluvy odstúpiť (§ 624 Občianskeho zákonníka).
7.9 Obchodník nezodpovedá za vady tovaru
7.10 Popredajný servis zabezpečuje prevádzkovateľ internetového obchodu. Spotrebiteľ berie na vedomie, že osobou, ktorá je oprávnená na vykonávanie opráv je: Europapier Slovensko, s. r. o., SCP PAPIER, a.s., GRAFITEC SLOVAKIA GROUP s. r. o., Antalis, a.s. a DataLine Technology, a.s.
Uplatnenie zodpovednosti za vady
7.11 Spotrebiteľ môže uplatňovať práva zo zodpovednosti za vady, len ak vytkol vadu do dvoch mesiacov od zistenia vady, najneskôr však do uplynutia doby zodpovednosti obchodníka
za vady. Práva zo zodpovednosti za vady sa uplatňujú v prevádzkarni obchodníka. Spotrebiteľ sa môže informovať na telefónnom
čísle +421 2 32 11 30 70 ako aj e-mailom na adrese info@expresta.sk.
Zrýchlený postup pri uplatnení zodpovednosti za vady
7.12 Spotrebiteľ môže uplatňovať práva zo zodpovednosti za vady u obchodníka bez zbytočného odkladu na
email reklamacie@expresta.sk alebo pre rýchle a jednoduché online uplatnenie zodpovednosti
za vady môže postupovať podľa tohto návodu.
7.13 Spotrebiteľ je povinný umožniť obchodníkovi, aby sa mohol presvedčiť o vadách tovaru, ohľadne ktorých si uplatnil zodpovednosť za vady. Tovar ale nie je potrebné ihneď posielať naspäť, vo väčšine prípadov stačí len fotodokumentácia. Ak tovar bude potrebné zaslať naspäť, kuriér ho bezplatne vyzdvihne. V takomto prípade je nutné, aby Spotrebiteľ tovar vhodne zabalil na prepravu.
Štandardný postup pri uplatnení zodpovednosti za vady
7.14 Spotrebiteľ má právo uplatniť zodpovednosť za vady v prevádzkarni obchodníka tak, že doručí tovar do prevádzkarne obchodníka a doručí obchodníkovi prejav vôle spotrebiteľa
uplatniť si svoje právo (ďalej len „Oznámenie o vytknutí vady“) na uplatnenie zodpovednosti za vady, v ktorom špecifikuje vadu. Spotrebiteľ je povinný v Oznámení o vytknutí
vady pravdivo uviesť všetky požadované informácie, najmä presne označiť druh a rozsah vady tovaru a uviesť svoje kontaktné údaje (meno, telefónne číslo, e-mail, korešpondenčnú
adresu a číslo bankového účtu). K zásielke pripojí doklad o zaplatení za tovar.
7.15 Spotrebiteľ tovar, ohľadne ktorého si uplatnil zodpovednosť za vady, riadne zabalí a zabezpečí proti mechanickému poškodeniu pri preprave. Obchodník odporúča tovar pri jeho zasielaní poistiť. Zásielky na dobierku obchodník nepreberá.
7.17 Obchodník poskytne spotrebiteľovi písomné potvrdenie o vytknutí vady vo vhodnej forme zvolenej obchodníkom, napr. vo forme e-mailu alebo v písomnej podobe, bezodkladne po vytknutí vady spotrebiteľom. V potvrdení o vytknutí vady uvedie obchodník lehotu, v ktorej bude vada odstránená. Táto lehota nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý obchodník nemôže ovplyvniť.
7.18 Ak obchodník odmietne zodpovednosť za vady, dôvody odmietnutia písomne oznámi spotrebiteľovi. Ak spotrebiteľ znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom vydaným akreditovanou osobou, autorizovanou osobou alebo notifikovanou osobou preukáže zodpovednosť obchodníka za vadu, môže vytknúť vadu opakovane a obchodník nemôže odmietnuť zodpovednosť za vadu.
7.19 Spotrebiteľ má právo zvoliť si odstránenie vady výmenou tovaru alebo opravou tovaru. Spotrebiteľ si nemôže zvoliť spôsob odstránenia vady, ktorý nie je možný, alebo ktorý by v porovnaní s druhým spôsobom odstránenia vady spôsobil obchodníkovi neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mal tovar bez vady, na závažnosť vady a na skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil spotrebiteľovi značné ťažkosti.
7.20 Ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, môže spotrebiteľ požadovať jej bezplatné odstránenie. Obchodník vadu odstráni v primeranej lehote. Primeranou lehotou sa rozumie najkratší čas, ktorý obchodník potrebuje na posúdenie vady a na opravu alebo výmenu tovaru s prihliadnutím na povahu tovaru a povahu a závažnosť vady.
7.21 Na účely opravy alebo výmeny spotrebiteľ odovzdá alebo sprístupní tovar obchodníkovi alebo ním určenej osobe.
7.22 Obchodník môže odmietnuť odstránenie vady, ak oprava ani výmena nie sú možné, alebo ak by si s ohľadom na všetky okolnosti vyžadovali neprimerané náklady.
7.23 Obchodník opraví alebo vymení vec v primeranej lehote po tom, čo spotrebiteľ vytkol vadu, bezplatne, na vlastné náklady a bez spôsobenia závažných ťažkostí spotrebiteľovi s ohľadom na povahu veci a účel, na ktorý spotrebiteľ vec požadoval. Obchodník dodá opravený tovar alebo náhradný tovar spotrebiteľovi na vlastné náklady rovnakým alebo obdobným spôsobom, akým mu spotrebiteľ dodal vadný tovar, ak sa zmluvné strany nedohodnú inak. Ak spotrebiteľ neprevezme tovar v lehote šiestich mesiacov odo dňa, kedy ho mal prevziať, môže obchodník tovar predať. Ak ide o tovar väčšej hodnoty, obchodník spotrebiteľa o zamýšľanom predaji vopred upovedomí a poskytne mu primeranú dodatočnú lehotu na prevzatie tovaru. Obchodník bezodkladne po predaji vyplatí spotrebiteľovi výťažok z predaja tovaru po odpočítaní nákladov, ktoré účelne vynaložil na jeho úschovu a predaj, ak spotrebiteľ uplatní právo na podiel z výťažku v primeranej lehote uvedenej obchodníkom v oznámení o zamýšľanom predaji tovaru. Obchodník môže tovar na vlastné náklady zničiť, ak sa ho nepodarilo predať alebo ak predpokladaný výťažok z predaja nebude postačovať ani na úhradu nákladov, ktoré obchodník účelne vynaložil na úschovu tovaru, a nákladov, ktoré by obchodník musel nevyhnutne vynaložiť na jeho predaj.
7.24 Obchodník zodpovedá za vady náhradného tovaru podľa ust. § 619 Občianskeho zákonníka.
7.25 Spotrebiteľ má právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny, alebo môže odstúpiť od kúpnej zmluvy aj bez poskytnutia dodatočnej primeranej lehoty, ak obchodník tovar neopravil ani nevymenil, alebo obchodník odmietol vadu odstrániť na základe bodu 7.22, alebo má tovar rovnakú vadu napriek oprave alebo výmene tovaru, alebo je vada tak závažnej povahy, že odôvodňuje okamžitú zľavu z kúpnej ceny, resp. odstúpenie od zmluvy, alebo obchodník vyhlásil, resp. je to z okolností zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote alebo bez spôsobenia závažných ťažkostí pre kupujúceho.
7.26 Zľava z kúpnej ceny musí byť primeraná rozdielu hodnoty predaného tovaru a hodnoty, ktorú by tovar mal, ak by bol bez vád.
7.27 Spotrebiteľ nemôže odstúpiť od kúpnej zmluvy podľa bodu 7.25, ak sa kupujúci spolupodieľal na vzniku vady alebo ak je vada zanedbateľná.
7.28 Ak sa zmluva týka kúpy viacerých tovarov, spotrebiteľ môže odstúpiť od nej len vo vzťahu k vadnému tovaru. Vo vzťahu k ostatným tovarom môže odstúpiť od zmluvy len, ak nemožno dôvodne očakávať, že bude mať záujem ponechať si ostatné tovary bez vadného tovaru.
7.29 Spotrebiteľ po odstúpení od zmluvy alebo jej časti vráti tovar obchodníkovi na náklady obchodníka. Obchodník po odstúpení od zmluvy spotrebiteľom vráti spotrebiteľovi kúpnu cenu najneskôr do 14 dní odo dňa vrátenia tovaru alebo po preukázaní, že spotrebiteľ tovar zaslal obchodníkovi, podľa toho, ktorý okamih nastane skôr. Obchodník vráti kúpnu cenu alebo vyplatí zľavu spotrebiteľovi rovnakým spôsobom, aký použil spotrebiteľ pri zaplatení kúpnej ceny, pokiaľ spotrebiteľ výslovne nesúhlasí s iným spôsobom úhrady.
7.30 Spotrebiteľ má voči obchodníkovi právo na náhradu účelne vynaložených nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s vytknutím vady, za ktorú zodpovedá obchodník, a uplatnením práv zo zodpovednosti za vadu. Spotrebiteľ musí svoje právo uplatniť u obchodníka najneskôr do dvoch mesiacov od dodania opraveného alebo náhradného tovaru, vyplatenia zľavy z ceny alebo vrátenia ceny po odstúpení od zmluvy, inak právo zanikne.
Alternatívne riešenia spotrebiteľských sporov
7.31 Pokiaľ medzi spotrebiteľom a obchodníkom vznikne spor z uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady alebo ak sa spotrebiteľ domnieva, že obchodník porušil jeho iné práva,
má právo podať obchodníkovi žiadosť o nápravu. Ak obchodník na žiadosť o nápravu odpovie zamietavo alebo na ňu neodpovie do 30 dní odo dňa jej odoslania, spotrebiteľ
má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia svojho sporu podľa ustanovenia § 12 zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Príslušným subjektom na alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov s obchodníkom (Expresta s.r.o.)
je Slovenská obchodná inšpekcia (Bajkalská 21/A, P. O. BOX 29, 827 99 Bratislava, www.soi.sk) alebo iná príslušná oprávnená právnická osoba zapísaná v zozname subjektov
alternatívneho riešenia sporov vedenom Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky (zoznam je dostupný na stránke www.mhsr.sk). Spotrebiteľ má právo voľby, na
ktorý z uvedených subjektov alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov sa obráti. Spotrebiteľ môže na podanie návrhu na alternatívne riešenie svojho sporu
využiť on-line platformu pre riešenie sporov, ktorá je dostupná na webovej stránke ec.europa.eu/consumers/odr/.
Informácie o poplatkoch za návrh nájde spotrebiteľ na internetových stránkach konkrétneho subjektu alternatívneho riešenia sporov.
8.1. Ak kupujúci nespĺňa definíciu spotrebiteľa uvedenú v ust. § 52 ods. 4 Občianskeho zákonníka, budú pre zmluvné strany platiť ustanovenia § 422 a nasl. Obchodného zákonníka, ktoré upravujú nároky zo zodpovednosti za vady, pokiaľ v týchto obchodných podmienkach nie je uvedené inak.
8.2. Zárukou za akosť tovaru preberá obchodník písomne záväzok, že dodaný tovar bude po určitú dobu spôsobilý na použitie na dohodnutý, inak na obvyklý účel alebo že si zachová dohodnuté, inak obvyklé vlastnosti. Záruka za akosť objednaného tovaru je v zmysle § 429 Obchodného zákonníka pre kupujúcich, ktorí nespĺňajú definíciu spotrebiteľa, poskytovaná na 12 mesiacov. Obchodník dodá spolu s tovarom faktúru, ktorá slúži ako záručný list, pokiaľ si kupujúci pri objednávaní nezvolil elektronickú faktúru vo formáte PDF.
8.4 Obchodník zodpovedá kupujúcemu za to, že tovar nemá vady, a to v okamihu, kedy na kupujúceho prejde nebezpečenstvo škody na tovare.
8.5 Pre otázky prechodu nebezpečenstva škody na tovare platia príslušné ustanovenia § 455 – 461 Obchodného zákonníka.
8.6 Ak si kupujúci, ktorý nespĺňa definíciu spotrebiteľa uvedenú v ust. § 52 ods. 4 Občianskeho zákonníka, zvolil odoslanie tovaru obchodníkom, uskutočňuje sa dodanie tovaru jeho odovzdaním prvému dopravcovi na prepravu pre kupujúceho. Ak si kupujúci, ktorý nespĺňa definíciu spotrebiteľa uvedenú v ust. § 52 ods. 4 Občianskeho zákonníka, zvolil osobný odber tovaru, splní predávajúci povinnosť dodať tovar tým, že umožní kupujúcemu nakladať s tovarom v prevádzkarni.
8.7 Zmluvné strany sa dohodli, že kupujúci, ktorý nespĺňa definíciu spotrebiteľa uvedenú v ust. § 52 ods. 4 Občianskeho zákonníka, nadobudne vlastnícke právo až úplným zaplatením kúpnej ceny.
8.8 Kupujúci je povinný skontrolovať zásielku, teda tovar ako aj jeho obal ihneď po doručení. Ak je zásielka poškodená, je nutné spísať s osobou vykonávajúcou doručenie protokol o škode, ktorého správnosť potvrdí kupujúci. Takisto je povinný za tovar riadne zaplatiť, najneskôr v deň splatnosti, uvedený na faktúre.
8.9 Kupujúci je podľa § 427 ods. 1 a 3 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodného zákonníka v znení neskorších predpisov povinný zjavné vady tovaru oznámiť obchodníkovi bez zbytočného odkladu, najneskôr do 3 dní od dodania tovaru, ostatné vady bez zbytočného odkladu, najneskôr do 3 dní od kedy vady zistil alebo od kedy mohli byť zistené, a to na email alebo pre rýchle a jednoduché online uplatnenie zodpovednosti za vady môže postupovať podľa tohto návodu. Nedodržanie týchto lehôt má za následok nemožnosť domáhať sa práv kupujúceho v súvislosti so zodpovednosťou obchodníka za vady, iba ak kupujúci preukáže, že vada sa vyskytovala už v čase dodania tovaru.
8.10 Tovar nie je potrebné ihneď posielať naspäť, vo väčšine prípadov obchodníkovi stačí na posúdenie fotodokumentácia. Ak obchodník tovar požaduje zaslať naspäť, kuriér ho u kupujúceho vyzdvihne. Kupujúci má povinnosť tovar vhodne zabaliť na prepravu.
8.11 Obchodník je povinný posúdiť dôvodnosť uplatnenia zodpovednosti za vady bez zbytočného odkladu, pričom dĺžka lehoty na toto posúdenie závisí najmä od povahy a závažnosti vady.
8.12 V prípade, ak je uplatnenie zodpovednosti za vady dôvodné, nároky z vád tovaru sa riadia výlučne týmto bodom obchodných podmienok, a teda obchodník podľa svojej voľby odstráni vady buď dodaním náhradného tovaru za vadný tovar, dodaním chýbajúceho tovaru, alebo opravou tovaru, ak sú vady opraviteľné, alebo poskytne primeranú zľavu z kúpnej ceny, pokiaľ sa s kupujúcim nedohodne inak. Obchodník môže odmietnuť odstránenie vady, ak oprava ani dodanie náhradného tovaru za vadný tovar nie sú možné, alebo ak by si s ohľadom na všetky okolnosti vyžadovali neprimerané náklady.
9.1 Ustanovenia článku 9 obchodných podmienok výslovne platia iba pre subjekty spĺňajúce definíciu spotrebiteľa uvedenú v ust. § 52 ods. 4 Občianskeho zákonníka.
Výnimky z práva odstúpiť od zmluvy
9.2 V zmysle ust. § 19 ods. 1 Zákona o ochrane spotrebiteľa spotrebiteľ nemôže odstúpiť od zmluvy, ktorej predmetom je:
9.3 Všetky tovary vyrobené resp. upravené s využitím fotografickej predlohy od spotrebiteľa alebo akejkoľvek inej grafickej dizajnovej predlohy podľa požiadaviek spotrebiteľa sú klasifikované ako tovar vyrobený podľa špecifikácií spotrebiteľa a spotrebiteľ v takýchto prípadoch nemôže v súlade s vyššie uvedeným zákonom odstúpiť od zmluvy.
9.4 Internetový obchod Expresta sa zaoberá najmä predajom tovaru vyrobeného podľa špecifikácií spotrebiteľa a predajom tovaru vyrobeného na mieru. Spotrebiteľ teda podľa zákona o ochrane spotrebiteľa v týchto prípadoch stráca právo na odstúpenie od zmluvy.
Odstúpenie od zmluvy
9.5 Vo všetkých ostatných prípadoch, neuvedených v § 19 ods. 1 zákona o ochrane spotrebiteľa, kupujúci, ktorý je spotrebiteľ, je oprávnený odstúpiť od kúpnej zmluvy.
9.6 Spotrebiteľ je oprávnený odstúpiť od kúpnej zmluvy bez udania dôvodu v súlade s ust. § 19 a nasl. zákona o ochrane spotrebiteľa v lehote 14 dní od prevzatia tovaru, resp. odo dňa uzavretia zmluvy o poskytnutí služby alebo zmluvy o dodaní digitálneho obsahu, ktorý obchodník dodáva inak ako na hmotnom nosiči, ak obchodník včas a riadne splnil informačné povinnosti podľa ust. § 15 ods. 1 písm. f) zákona o ochrane spotrebiteľa.
9.8 Tovar s digitálnymi prvkami sa považuje za dodaný okamihom, keď je spotrebiteľovi sprístupnený na stiahnutie a inštaláciu príslušný digitálny obsah alebo digitálna služba, alebo ak ide o nepretržité dodávanie digitálneho obsahu alebo poskytovanie digitálnej služby počas dohodnutej doby, okamihom začatia jeho sprístupňovania spotrebiteľovi.
9.9 Spotrebiteľ môže odstúpiť od kúpnej zmluvy, predmetom ktorej je kúpa tovaru aj pred začatím plynutia lehoty na odstúpenie od zmluvy.
9.10 Spotrebiteľ môže uplatniť právo na odstúpenie od zmluvy v listinnej podobe alebo v podobe zápisu na inom trvanlivom médiu. Spotrebiteľ môže použiť vzorový formulár na odstúpenie od zmluvy.
9.11 Odstúpenie od kúpnej zmluvy podľa prechádzajúceho bodu týchto obchodných podmienok musí obsahovať informácie, na základe ktorých obchodník dokáže jednoznačne a bez akýchkoľvek pochybností identifikovať objednávku a produkt, ktorý chce zákazník vrátiť. Takými sú napr. aj informácie požadované vo vzorovom formulári na odstúpenie od kúpnej zmluvy: identifikácia spotrebiteľa, dátum prípadne číslo objednávky, názov a špecifikáciu tovaru. Odporúčame uviesť aj preferovaný spôsob, akým má obchodník vrátiť už prijaté plnenie, najmä číslo účtu a/alebo poštovú adresu spotrebiteľa.
9.12 Lehota na odstúpenie od zmluvy sa považuje za zachovanú, ak spotrebiteľ najneskôr posledný deň lehoty odošle oznámenie o odstúpení od zmluvy obchodníkovi.
9.13 Obchodník je povinný bezodkladne po doručení oznámenia o odstúpení od zmluvy poskytnúť spotrebiteľovi potvrdenie o jeho doručení na trvanlivom médiu, ak spotrebiteľ odstúpil od zmluvy použitím osobitnej funkcie alebo formulára na odstúpenie od zmluvy, ktoré sú dostupné v on-line rozhraní obchodníka.
9.14 Spotrebiteľ môže odstúpiť od zmluvy len vo vzťahu ku konkrétnemu produktu alebo produktom, ak obchodník na základe kúpnej zmluvy dodal alebo poskytol viacero produktov.
9.15 Ak spotrebiteľ odstúpi od kúpnej zmluvy, zrušuje sa od začiatku aj každá doplnková zmluva súvisiaca s kúpnou zmluvou, od ktorej spotrebiteľ odstúpil. To neplatí, ak sa zmluvné strany výslovne dohodnú na ďalšom trvaní doplnkovej zmluvy. Od spotrebiteľa nie je možné požadovať žiadne náklady alebo iné platby v súvislosti so zrušením doplnkovej zmluvy okrem úhrady nákladov a platieb uvedených v ust. § 21 ods. 3 a 5, a v ust. § 22 ods. 3 zákona o ochrane spotrebiteľa.
9.16 Spotrebiteľ je povinný bez zbytočného odkladu, najneskôr však v lehote do 14 dní odo dňa odstúpenia od kúpnej zmluvy zaslať tovar späť na adresu sídla prevádzkarne alebo ho odovzdať obchodníkovi alebo osobe poverenej obchodníkom na prevzatie tovaru. To neplatí, ak obchodník navrhol, že si tovar vyzdvihne osobne alebo prostredníctvom ním poverenej osoby. Lehota podľa prvej vety tohto bodu týchto obchodných podmienok sa považuje za zachovanú, ak bol tovar odovzdaný na prepravu najneskôr v posledný deň lehoty. Odporúča sa tovar poistiť. Zásielky na dobierku obchodník nepreberá.
9.17 Spotrebiteľ znáša náklady na vrátenie tovaru obchodníkovi alebo osobe poverenej obchodníkom na prevzatie tovaru. To neplatí, ak obchodník súhlasil, že ich bude znášať sám alebo ak si nesplnil povinnosť podľa § 15 ods. 1 písm. g) zákona o ochrane spotrebiteľa.
9.18 Spotrebiteľ je povinný doručiť obchodníkovi tovar kompletný vrátane kompletnej dokumentácie, nepoškodený, podľa možnosti v originálnom obale a nepoužívaný. Spotrebiteľ zodpovedá za zníženie hodnoty tovaru, ktoré vzniklo v dôsledku takého zaobchádzania s tovarom, ktoré je nad rámec zaobchádzania potrebného na zistenie vlastností a funkčnosti tovaru. Spotrebiteľ nezodpovedá za zníženie hodnoty tovaru, ak si obchodník nesplnil informačnú povinnosť o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy podľa § 15 ods. 1 písm. f) zákona o ochrane spotrebiteľa. V prípade, že spotrebiteľ odstúpi od zmluvy a doručí obchodníkovi tovar, ktorý je používaný, poškodený alebo neúplný, obchodník má právo uplatniť si hodnotu, o ktorú sa znížila hodnota tovaru v skutočnej výške a náklady, ktoré vznikli obchodníkovi v súvislosti s opravou tovaru a jeho uvedením do pôvodného stavu kalkulované podľa cenníka pre popredajný servis tovaru
9.19 Spotrebiteľ je povinný uhradiť obchodníkovi cenu za skutočne poskytnuté plnenie do dňa doručenia oznámenia o odstúpení od kúpnej zmluvy, ktorej predmetom je poskytnutie služby, a pred začatím poskytovania plnenia udelil výslovný súhlas podľa § 17 ods. 10 písm. c) zákona o ochrane spotrebiteľa.
9.20 Spotrebiteľovi z uplatnenia práva na odstúpenie od kúpnej zmluvy nevznikajú okrem povinností podľa § 21 ods. 1, 3 až 5 zákona o ochrane spotrebiteľa a povinnosti uhradiť dodatočné náklady podľa § 22 ods. 3 zákona o ochrane spotrebiteľa žiadne ďalšie povinnosti alebo náklady.
9.21 Obchodník je povinný bez zbytočného odkladu, najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy vrátiť spotrebiteľovi všetky platby, ktoré od neho prijal na základe kúpnej zmluvy alebo v súvislosti s ňou vrátane nákladov na dopravu, dodanie a poštovné a iných nákladov a poplatkov. Obchodník nie je povinný vrátiť spotrebiteľovi platby podľa tohto bodu týchto obchodných podmienok pred tým, ako mu je doručený tovar alebo kým spotrebiteľ nepreukáže zaslanie tovaru späť obchodníkovi, ibaže obchodník navrhne, že si tovar vyzdvihne osobne alebo prostredníctvom ním poverenej osoby.
9.22 Obchodník je povinný vrátiť spotrebiteľovi všetky platby v rozsahu zodpovedajúcom odstúpeniu od zmluvy, ak spotrebiteľ neodstúpil od celej zmluvy uzavretej na diaľku, ale odstúpil iba vo vzťahu ku konkrétnym produktom. Obchodník nemôže spotrebiteľovi účtovať dodatočné náklady za dopravu, dodanie, poštovné a iné náklady a poplatky.
9.23 Obchodník nie je povinný uhradiť spotrebiteľovi dodatočné náklady, ak si spotrebiteľ výslovne zvolil iný spôsob dodania ako je najlacnejší bežný spôsob dodania ponúkaný obchodníkom. Dodatočnými nákladmi sa rozumie rozdiel medzi nákladmi na dodanie, ktoré si zvolil spotrebiteľ a nákladmi na najlacnejší spôsob dodania ponúkaný obchodníkom.
9.24 Obchodník je povinný vrátiť spotrebiteľovi platby podľa tohto článku obchodných podmienok rovnakým spôsobom, aký použil spotrebiteľ pri svojej platbe, pokiaľ sa so spotrebiteľom nedohodne na inom spôsobe vrátenia platieb bez toho, aby spotrebiteľovi v tejto súvislosti boli účtované ďalšie poplatky.
9.25 Jednostranné započítanie pohľadávok obchodníka a spotrebiteľa, ktoré vzniknú odstúpením od zmluvy podľa § 19 ods. 1 zákona o ochrane spotrebiteľa sa zakazuje.
9.26 Po odstúpení od zmluvy, ktorej predmetom je digitálny obsah alebo digitálna služba, je spotrebiteľ povinný zdržať sa užívania digitálneho plnenia a jeho poskytovania tretím osobám. Po odstúpení od zmluvy, ktorej predmetom je digitálny obsah alebo digitálna služba, sa obchodník zdrží používania obsahu, ktorý spotrebiteľ poskytol alebo vytvoril pri užívaní digitálneho plnenia. To neplatí, ak tento obsah
9.27 Po odstúpení od zmluvy, ktorej predmetom je digitálny obsah alebo digitálna služba, obchodník sprístupní spotrebiteľovi na jeho žiadosť všetok obsah, ktorý spotrebiteľ poskytol alebo vytvoril pri užívaní digitálneho plnenia, okrem obsahu podľa predchádzajúceho bodu písm. a) až c) týchto obchodných podmienok. Obchodník sprístupní obsah spotrebiteľovi v primeranej lehote, bezplatne, v bežne používanom a strojovo čitateľnom formáte a bez závažných ťažkostí pre spotrebiteľa.
9.28 Body 9.26 a 9.27 týchto obchodných podmienok sa nevzťahujú na osobné údaje, ktoré poskytol alebo vytvoril spotrebiteľ.
9.29 Po odstúpení od zmluvy, ktorej predmetom je digitálny obsah alebo digitálna služba, môže obchodník zamedziť spotrebiteľovi v ďalšom užívaní digitálneho plnenia, najmä zamedziť mu prístup k digitálnemu plneniu alebo zrušiť mu používateľský účet.
10.1 Táto časť Všeobecných obchodných podmienok predstavuje poskytnutie informácií, ktoré sa majú poskytovať pri získavaní osobných údajov od dotknutej osoby podľa čl. 13 Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27.apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov)(ďalej len „Nariadenie“). Prevádzkovateľom v zmysle GDPR je obchodná spoločnosť, ktorej identifikácia a kontaktné údaje sú uvedené v bode 1.1 týchto Všeobecných obchodných podmienok (pre účely tejto časti aj ako „Prevádzkovateľ“).
10.2 Prevádzkovateľ na účely riadneho vybavenia a doručenia objednávky spracúva osobné údaje dotknutej osoby v rozsahu: meno a priezvisko, adresa trvalého bydliska vrátane PSČ, číslo telefónu a e-mailová adresa, a to na právnom základe v súlade s čl. 6 ods. 1 písm. b) Nariadenia, že spracúvanie je nevyhnutné na plnenie zmluvy, ktorej zmluvnou stranou je dotknutá osoba, alebo aby sa na základe žiadosti dotknutej osoby vykonali opatrenia pred uzatvorením zmluvy, pričom poskytovanie osobných údajov v prípade ich spracúvania na tento účel je teda zmluvnou požiadavkou, resp. požiadavkou, ktorá je potrebná na uzavretie zmluvy, s lehotou uchovávania 4 roky odo dňa uzavretia zmluvy.
10.3 Zmluvné strany sa dohodli, že kupujúci je na účely riadneho vybavenia a doručenia objednávky v prípade, ak je právnickou osobou, povinný oznámiť obchodníkovi v objednávke svoje obchodné meno, adresu sídla vrátane PSČ, IČO, IČ DPH (ak mu bolo pridelené), číslo telefónu a e-mailovú adresu. Pre prípad, že v rámci takéhoto zmluvného vzťahu dôjde, resp. bude dochádzať s spracúvaniu osobných údajov fyzických osôb tak platí, že Prevádzkovateľ spracúva takéto osobné údaje v rozsahu identifikačné a kontaktné údaje zástupcov odberateľov na právnom základe v súlade s čl. 6 ods. 1 písm. f) Nariadenia, že spracúvanie je nevyhnutné na účely oprávnených záujmov Prevádzkovateľa spočívajúcich v zabezpečení kontaktov v rámci bezporuchového plynutia obchodných vzťahov, s lehotou uchovania 3 roky odo dňa posledného poskytnutia tovaru a/alebo služby resp. 3 roky odo dňa ukončenia zmluvného vzťahu, a teda poskytnutie týchto údajov je v zmysle vyššie uvedeného zmluvnou požiadavkou a následkom neposkytnutia týchto údajov bude nemožnosť uzavrieť zmluvu.
10.4 Prevádzkovateľ spracúva osobné údaje dotknutej osoby v právnom postavení kupujúceho, ktorý sa v rámci internetového obchodu zaregistroval, v rozsahu: meno a priezvisko, bydlisko, kontaktné údaje, a to na právnom základe v súlade s čl. 6 ods. 1 písm. a) Nariadenia, že dotknutá osoba vyjadrila súhlas so spracúvaním svojich osobných údajov, s lehotou uchovávania 3 roky odo dňa posledného prihlásenia a/alebo dodania služby a /alebo tovaru alebo do odvolania súhlasu. Dotknutá osoba má právo kedykoľvek svoj súhlas odvolať bez toho, aby to malo vplyv na zákonnosť spracúvania založeného na súhlase udelenom pred jeho odvolaním. Takáto dotknutá osoba si môže kedykoľvek skontrolovať a zmeniť poskytnuté osobné údaje, po prihlásení sa na internetovej stránke elektronického obchodu v časti www.expresta.sk/my-account/data. Registráciu je možné zrušiť zaslaním e-mailu s požiadavkou na zmazanie osobných údajov z databázy na info@expresta.sk v rámci ich spracúvania pri správe konta registrovaného užívateľa. Požiadavka na zrušenie registrovaného konta musí jednoznačne spĺňať požiadavku, aby bolo možné nezameniteľne identifikovať konkrétnu dotknutú osobu, tzn. hlavne ale nie len môže byť dotknutá osoba vyzvaná aby adresovala uvedenú požiadavku Prevádzkovateľovi z rovnakého e-mailového konta, akým bolo predmetné konto zriadené.
10.5 Prevádzkovateľ spracúva osobné údaje dotknutej osoby ako kupujúceho v rozsahu identifikačných a kontaktných osobných údajov s cieľom zasielania informácií o nových produktoch, zľavách a akciách na ponúkaných tovaroch, resp. službách na právnom základe v súlade s čl. 6 ods. 1 písm. a) Nariadenia, že dotknutá osoba vyjadrila súhlas so spracúvaním svojich osobných údajov, s lehotou uchovávania 3 roky odo dňa posledného poskytnutia tovaru a/alebo služby resp. 3 roky odo dňa ukončenia zmluvného vzťahu, alebo do odvolania súhlasu. Dotknutá osoba má právo kedykoľvek svoj súhlas odvolať bez toho, aby to malo vplyv na zákonnosť spracúvania založeného na súhlase udelenom pred jeho odvolaním. Pri tomto spracúvaní osobných údajov môže dochádzať k automatizovanému profilovaniu a rozhodovaniu. Prevádzkovateľ spracúva osobné údaje dotknutých osôb za účelom zistenie spokojnosti zákazníkov s nákupom prostredníctvom tzv. programu „overené zákazníkmi“ na právnom základe v súlade s čl. 6 ods. 1 písm. a) Nariadenia, že dotknutá osoba vyjadrila súhlas so spracúvaním svojich osobných údajov, a to v lehote 4 roky odo dňa poskytnutia tovaru a/alebo služby. Dotknutá osoba má právo kedykoľvek svoj súhlas odvolať bez toho, aby to malo vplyv na zákonnosť spracúvania založeného na súhlase udelenom pred jeho odvolaním.
10.6 Kupujúci bude pred odoslaním objednávky vyzvaný, aby zaškrtnutím políčka pred odoslaním objednávky potvrdil, že obchodník v právnom postavení Prevádzkovateľa v zmysle GDPR mu dostatočným, zrozumiteľným a nezameniteľným spôsobom oznámil:
10.7 Obchodník v právnom postavení Prevádzkovateľa v súlade s Nariadením poskytuje kupujúcemu, ktorého údaje spracúva, nasledujúce informácie o právach dotknutých osôb ktoré sú potrebné na zabezpečenie spravodlivého a transparentného spracúvania:
10.8 Ak kupujúci v právnom postavení dotknutej osoby uplatní svoje právo podľa bodu 10.7 písomne alebo elektronicky a z obsahu jeho žiadosti vyplýva, že uplatňuje svoje právo podľa bodu 10.7, žiadosť sa považuje za podanú podľa tohto Nariadenia.
10.9 Kupujúci má právo u obchodníka namietať voči spracúvaniu svojich osobných údajov, o ktorých predpokladá, že sú alebo budú spracúvané na legitímnych oprávnených záujmoch Prevádzkovateľa na účel vedenia evidencie zástupcov odberateľov.
10.10 Kupujúci pri podozrení, že jeho osobné údaje sa neoprávnene spracúvajú, môže podať o tom sťažnosť Úradu na ochranu osobných údajov SR.
10.11 Obchodník prijme vhodné opatrenia s cieľom poskytnúť kupujúcemu všetky informácie uvedené v tejto časti v stručnej, transparentnej, zrozumiteľnej a ľahko dostupnej forme, jasne a jednoducho formulované. Obchodník poskytne informácie elektronicky alebo v súlade s Nariadením inými prostriedkami, na ktorých sa s kupujúcim dohodne.
10.12 Informácie o opatreniach, ktoré sa prijali na základe žiadosti kupujúceho, poskytne obchodník kupujúcemu bez zbytočného odkladu, v každom prípade v zmysle zákonných lehôt.
10.13 Obchodník oznamuje týmto kupujúcemu, že z titulu plnenia uzavretej zmluvy sa pri spracúvaní osobných údajov kupujúceho predpokladá, že osobné údaje kupujúceho budú poskytnuté a sprístupnené nasledovným tretím stranám, resp. okruhom príjemcov:
11.1 Tieto obchodné podmienky nadobúdajú účinnosť voči kupujúcemu uzavretím kúpnej zmluvy.
11.2 V prípade, ak je kúpna zmluva uzatvorená v písomnej forme, akákoľvek jej zmena musí mať písomnú formu.
11.3 Kúpna zmluva sa uzatvára na určitý čas, a to do riadneho splnenia si povinností oboch zmluvných strán vyplývajúcich z kúpnej zmluvy a obchodných podmienok, ktoré sú jej neoddeliteľnou súčasťou.
11.4 Ak je alebo ak sa stane niektoré ustanovenie týchto obchodných podmienok neplatným, neúčinným alebo nevymáhateľným, platnosť, účinnosť alebo vymáhateľnosť ostatných ustanovení tým zostane nedotknutá, zmluvné strany sa zaväzujú nahradiť takéto neplatné, neúčinné či nevymáhateľné ustanovenie platným, účinným a vymáhateľným ustanovením, ktoré čo možno najlepšie zaručí sledovaný účel. Do toho času platí príslušná úprava podľa slovenského právneho poriadku.
11.5 Ak tento právny vzťah obsahuje medzinárodný prvok, zmluvné strany sa dohodli, že tento právny vzťah sa riadi právom Slovenskej republiky s vylúčením Dohovoru OSN o zmluvách o medzinárodnej kúpe tovaru. Pokiaľ ide o právne vzťahy so spotrebiteľmi, v zmysle Čl. 6 ods. 2 Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 593/2008 o rozhodnom práve pre zmluvné záväzky (Rím I), táto voľba rozhodného práva nesmie zbaviť spotrebiteľa ochrany, ktorú mu poskytujú také ustanovenia, od ktorých sa nemožno odchýliť dohodou podľa právneho poriadku krajiny obvyklého pobytu spotrebiteľa.
11.6 Ak tento právny vzťah obsahuje medzinárodný prvok, zmluvné strany sa dohodli, že v rozsahu povolenom príslušnými právnymi predpismi má právomoc na riešenie všetkých sporov vyplývajúcich z tohto právneho vzťahu všeobecný slovenský súd miestne a vecne príslušný podľa sídla obchodníka.
11.7 Na vzťahy neupravené týmito obchodnými podmienkami sa vzťahujú najmä príslušné ustanovenia Občianskeho zákonníka, zákona č. 108/2024 Z.z. o ochrane spotrebiteľa o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákona č. 22/2004 Z.z. o elektronickom obchode a o zmene a doplnení zákona č. 128/2002 Z.z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 284/2002 Z.z. v znení neskorších predpisov, ako aj Obchodného zákonníka.
11.8 Zmluvné strany sa dohodli, že komunikácia medzi nimi bude uskutočňovaná vo forme e-mailových správ.
11.9 Tieto obchodné podmienky sú vyhotovené v slovenskom jazyku. V prípade ich vyhotovenia aj v akomkoľvek inom jazyku bude mať v prípade akýchkoľvek jazykových rozporov prednosť ich slovenská jazyková verzia.
11.10 Kupujúci bude pred odoslaním objednávky vyzvaný, aby zaškrtnutím políčka potvrdil, že sa s týmito obchodnými podmienkami oboznámil, prečítal ich, porozumel ich obsahu a v celom rozsahu s nimi súhlasí.
Podmienky sú platné od 3. 4. 2025.